Rihannin S&M i prihvaćanje seksualnih perverzija

Rihannin S&M i prihvaćanje seksualnih perverzija

Pjevačica je svojim singlom S&M postigla ogroman uspjeh. Singl je zauzeo prva mjesta na glazbenim ljestvicama u SAD-u, Australiji, Austriji, Kanadi i dr., drugo i treće mjesto u Njemačkoj i V. Britaniji. Na Youtube-u je dosad (do 10. svibnja) pogledan preko 24 milijuna puta. Video je izazvao velike polemike i u više je zemalja zabranjen. Doduše, nema u njemu obnaženih scena, ali se sadomazohizam – koji je tema pjesme – sasvim izravno prezentira.

Pjesma i spot su daljnji korak u smjeru potpune seksualne izopačenosti u modernoj popularnoj kulturi. Dovoljno bi bilo to reći, međutim, dobro bi došla jedna točnija analiza Rihanninog singla budući da se ovdje radi o izričitom pokušaju razbijanja jednog tabua i potonuća u veće dubine nemorala, kulturne dekadencije i seksualne izopačenosti. U tom smislu uspjeh ovog singla mogao bi biti uvod u jedno novo poglavlje seksualne revolucije.

Sadizam i mazohizam (skraćeno: sadomazohizam) su najekstremnije seksualne perverzije kod kojih se spolno zadovoljstvo postiže podnošenjem boli (mazohizam) ili nanošenjem boli drugome (sadizam). Ovaj poremećaj u ponašanju navodi ljude da se ponizuju na posebno besraman način. Ovu perverznost psihijatri iz međunarodnih krugova ocjenjuju kao smetnju u ponašanju i osobnosti. Pretpostavlja se da je uzrok ove devijacije u pogrešnom razvoju dječje psihe. Rihannanin singl nije prvi pokušaj da se u pop-glazbi tematizira ovaj poremećaj ponašanja, ali je zacijelo to prvi put učinjeno s tako velikim komercijalnim uspjehom. Očito da je zbog procesa desenzibilizacije izostala zdrava reakcija javnog mnijenja koja bi u normalnom slučaju trebala izazvati samo gnušanje.

Doduše, to bi se još uvijek moglo dogoditi i ova groteskna pjesma mogla bi značiti kraj Rihannine karijere.

Pjesma je zbog svoje strukture stvarno vrijedna spomena. Započinje snažno naglašenim ritmom, i to na svakoj cijeloj noti, što dalje teče kao basso continuo kroz cijelu pjesmu. Duboko odsvirani akordi izvode se agresivno i donekle izobličeno kako bi ponijeli slušatelja i uveli ga u agresivno raspoloženje puno neke iskonske energije. U takvo raspoloženje uklapa se i pjevanje pratećeg zbora koji svojim nasrtljivim i provokativnim ali ne lascivnim stavom kao da hoće reći: „DA tako je, pa što…?!“ Zatim pjevačica Rihanna počinje vrlo visokim tonom glasa dahtati nepotpune rečenice. Njeno pjevanje je mekano, šapćuće, gotovo djetinje. Kao da je u stanju transa i u potpunom kontrastu prema agresivnom zboru. Skvičećim glasom pjeva stihove: „Super je biti zla“ ili „Nema puta natrag“ itd. Ove rečenice kod slušatelja trebaju izazvati asocijacije, a ne dati neki cjeloviti smisao. Izvođenje postaje dvosmisleno.

Tada, međutim, dolazi refren izveden sa zanosom i odlučnošću, gotovo kao borbeni izazov, a sve je to potkrijepljeno stalnim i energičnim udaranjem na svaku cijelu notu o mali bubanj (slično kao vojni bubanj). Ovi udarci djeluju na gledatelje gotovo hipnotički. Svakoj dvosmislenosti je sada kraj: ovdje se radi o proklamaciji. Tekst glasi: Cause I may be bad, but I’m perfectly good at it/Sex in the air, I don’t care, I love the smell of it/Sticks and stones may break my bones/But chains and whips excite me.

Ove nemoralne riječi pjevačica pjeva glasno i energično, na granici s vikanjem, kao neku objavu ili poticanje.

Na jednoj live verziji ove pjesme uz koreografiju u kojoj plesači nastupaju gotovo goli, samo s oskudnim kožnim remenjem i mašući bičevima, tisuće gledatelja vrišteći i urlajući sudjeluje u pjevanju refrena. To je sigurno efekat kojega su producenti priželjkivali kako bi na taj način dobili jednu vrstu himne ovoj seksualnoj perverziji.

Nemoguće je povjerovati da bi ovo razbijanje tabua bilo bez stvarne namjere. Čekalo se na povoljnu “atmosferu” javnog mnijenja i desenzibilizaciju na ovakve seksualne perverzije. Zacijelo se čekalo na to da moralna dekadencija toliko uznapreduje kako bi publika na tako frenetičan način mogla pratiti pjesmu. Scene Rihanninih nastupa dok uživo pjeva ovaj singl djeluju gotovo apokaliptički. Ovakvu izopačenost svijet je mogao vidjeti još samo neposredno prije potopa.

Namjere producenata singla S&M posebno su se jasno očitovale kroz izbor tonaliteta. Svaki tonalitet nosi određeno raspoloženje koje slušatelj često ne može sasvim svjesno zamijetiti, ali ga svejedno osjeća te ono slušatelja privlači k izvedbi i u nju uključuje. E-mol je prikladan za izražavanje tuge, odnosno tužnog, melanholičnog i sjetnog razmišljanja. To nije uzvišen i radostan tonalitet. U baroku se posebno cijenio kod komorne glazbe, kao u sonatama za flautu, jer stvara jednu mekanu, prisnu, gotovo mističnu atmosferu. Mozart se koristio ovim tonalitetom kad je želio stvoriti upravo atmosferu potištenosti, kao otprilike u violinskoj sonati u E-molu. Beethoven je za svoju klavirsku sonatu u E-molu dao naputak da se izvodi „Živahno i apsolutno s osjećajem i izražajno”.

U Rihanninoj pjesmi njen solo također započinje u takvom raspoloženju što je naglašeno tamnom bojom njenog glasa. Ona pjeva s utonulim mislima, kao da se želi nečega prisjetiti. Kad ne bismo pazili na tekst, ne bismo nužno zaključili da razmišlja o nemoralnim stvarima. Umjereno tugaljiv ton mogao bi isto tako nagovijestiti neko tužno sjećanje. Tek u kombinaciji s krajnje nemoralnim tekstom potpuno se otkriva pakost producenata.

Kod refrena nastupa drastična promjena raspoloženja. Perfidnost producenata postaje očita prvenstveno na temelju redoslijeda akorda u refrenu: E-mol – C – G – D. Nakon sjetnog, nostalgičnog E-mol akorda slijede uzvišeni, čisti dur tonovi, kao da pjevačica želi reći da kajanje i tuga zbog ovakvog ponašanja pripadaju prošlosti. Ovakvo ponašanje se sada agresivno brani u javnosti kao nešto iznimno i veličanstveno, kao nešto što samo “viši umovi” mogu razumjeti. Pjesma zvuči gotovo kao vojnički marš. Ovako nešto moglo se očekivati. Revolucija iz 1968., kojoj je cilj bio rušenje svih građanskih normi i konvencija, koristila se ovakvim seksualnim perverzijama kao oružjem da bi uništila tekovine kršćanske civilizacije. Glazba je u tome odigrala odlučujuću ulogu. Rihannin S&M mogao bi stoga otvoriti novu Pandorinu kutiju: prihvaćanje seksualnih perverzija.(/kultur-und-medien-online.blogspot.com )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *